Wie op zoek is naar hosting voor een (nieuwe) website, ziet soms door de bomen het bos niet meer. Er valt zoveel te kiezen! En met zoveel verschillende soorten ondernemers en (potentiële) klanten is het voor hosting providers lastig om te bepalen op welke doelgroep zij zich het beste kunnen richten. Om klanten te helpen bij het kiezen van hosting, heeft Hostingvergelijker.nl een keuzehulp op de website staan. Daar wordt al een aantal jaar dankbaar gebruik van gemaakt. Door de vragen van de keuzehulp en de antwoorden van bezoekers te analyseren, kunnen we hosting providers helpen met het beantwoorden van de vraag die ten grondslag ligt aan hun dienstverlening en marketing:
“Ik wil als hosting provider zo veel mogelijk klanten bedienen en zo veel mogelijk gericht kunnen inspelen op de grootste behoefte. Waar moet ik me op richten?”
Lees verder om te ontdekken welke doelgroepen het meest interessant zijn voor hosting providers én hoe ze deze doelgroepen zo goed mogelijk kunnen bedienen.
Vier cruciale vragen aan potentiële klanten
Op Hostingvergelijker.nl vergelijk je eenvoudig hostingpakketten en providers. Op basis van prijs, ervaringen en tal van andere specificaties kom je tot de beste hosting oplossing voor jouw website. De keuzehulp, die door Hostingvergelijker.nl is opgezet, springt bij een bezoek aan de homepage direct in het oog. Door bezoekers enkele vragen te laten beantwoorden, kan het systeem achter Hostingvergelijker.nl direct een selectie maken van hostingpakketten en providers die bij de wensen en de behoeften van de zoeker aansluiten. In de keuzehulp komen de belangrijkste wensen aan bod, zodat een eerste selectie kan worden gemaakt. Daarna kan de bezoeker met een menu aan de linkerzijde belangrijke opties aan- en uitvinken om tot een goede keuze te komen.
Om te kunnen aangeven welke doelgroepen voor hosting providers interessant zijn, kijken we in dit onderzoek naar de vragen en antwoorden van de keuzehulp. Het gaat om vier vragen:
- Hoeveel maandelijkse bezoekers verwacht (of heb) je op de website / webshop?
- Hoeveel websites moeten er minimaal op het hosting pakket kunnen draaien?
- Hoeveel e-mailadressen moeten er aangemaakt worden?
- Wat is het maandelijkse budget?
De gebruikte data voor dit onderzoek bestaat uit de antwoorden op bovenstaande vragen door bezoekers van Hostingvergelijker.nl in 2021, 2022 en het eerste kwartaal van 2023.
De keuzehulp is in 2021 16.165 keer gebruikt. In 2022 beantwoorden 13.509 bezoekers de vragen en in het eerste kwartaal van 2023 ging het om 4.487 respondenten. Alle data is volledig anoniem verzameld. Tijdens het gebruik van de keuzehulp en de uitvoering van dit onderzoek is op geen enkele manier gebruikgemaakt van persoonsgegevens.
Hoeveel maandelijkse bezoekers verwacht (of heb) je op de website / webshop?
De eerste vraag in de keuzehulp is “Hoeveel maandelijkse bezoekers verwacht (of heb) je op de website/webshop?” Een belangrijke vraag, omdat voor een groter aantal bezoekers meer bandbreedte nodig is. Je wilt immers niet dat je website trager wordt als veel bezoekers tegelijk op je website zijn.
2021
Aantal bezoekers | Aantal respondenten | Percentage |
---|---|---|
0 - 100 bezoekers | 8.934 | 55,3% |
100 - 1.000 bezoekers | 5.076 | 31,4% |
1.000 - 5.000 bezoekers | 1.284 | 7,9% |
5.000 - 10.000 bezoekers | 871 | 7,9% |
Totaal aantal respondenten: 16.165
2022
Aantal bezoekers | Aantal respondenten | Percentage |
---|---|---|
0 - 100 bezoekers | 7.925 | 58,7% |
100 - 1.000 bezoekers | 3.940 | 29,2% |
1.000 - 5.000 bezoekers | 967 | 7,2% |
5.000 - 10.000 bezoekers | 677 | 5% |
Totaal aantal respondenten: 13.509
2023
Aantal bezoekers | Aantal respondenten | Percentage |
---|---|---|
0 - 100 bezoekers | 2.622 | 58,4% |
100 - 1.000 bezoekers | 1.350 | 30,1% |
1.000 - 5.000 bezoekers | 329 | 7,3% |
5.000 - 10.000 bezoekers | 186 | 4,1% |
Totaal aantal respondenten: 4.487
Hoeveel websites moeten er minimaal op het hostingpakket kunnen draaien?
De één wil een enkele website online zetten, de ander heeft de ambitie om tientallen websites te maken. Wel zo prettig als je deze allemaal bij dezelfde hosting provider onder kunt brengen. De tweede vraag in de keuzehulp is daarom: “Hoeveel websites moeten er minimaal op het hostingpakket kunnen draaien?”
2021
Minimum aantal websites | Aantal respondenten | Percentage |
---|---|---|
1 website | 11.413 | 70,6% |
5 websites | 3.700 | 22,9% |
10 websites | 610 | 3,8% |
15 websites | 124 | 0,8% |
20 websites | 318 | 2% |
Totaal aantal respondenten: 16.165
2022
Minimum aantal websites | Aantal respondenten | Percentage |
---|---|---|
1 website | 9.725 | 72% |
5 websites | 2.963 | 21,9% |
10 websites | 480 | 3,6% |
15 websites | 85 | 0,6% |
20 websites | 256 | 1,9% |
Totaal aantal respondenten: 13.509
2023
Minimum aantal websites | Aantal respondenten | Percentage |
---|---|---|
1 website | 3.193 | 71,2% |
5 websites | 1.012 | 22,6% |
10 websites | 163 | 3,6% |
15 websites | 39 | 0,9% |
20 websites | 80 | 1,8% |
Totaal aantal respondenten: 4.487
Hoeveel e-mailadressen moeten er aangemaakt worden?
Bij het kiezen van een hostingpakket speelt ook het aantal beschikbare e-mailadressen een rol. Voor een eenmanszaak is één e-mailadres vaak genoeg. Voor bedrijven met meerdere websites en medewerkers is het belangrijk dat er meerdere e-mailadressen kunnen worden aangemaakt. Vraag drie in de keuzehulp is dan ook “Hoeveel e-mailadressen moeten er aangemaakt worden?”.
2021
Aantal e-mailadressen | Aantal respondenten | Percentage |
---|---|---|
1 e-mailadres | 6.861 | 42,4% |
5 e-mailadressen | 6.484 | 40,1% |
15 e-mailadressen | 1.681 | 10,4% |
25 e-mailadressen | 473 | 2,9% |
50 e-mailadressen | 666 | 4,1% |
Totaal aantal respondenten: 16.165
2022
Aantal e-mailadressen | Aantal respondenten | Percentage |
---|---|---|
1 e-mailadres | 6.180 | 45,7% |
5 e-mailadressen | 5.190 | 38,4% |
15 e-mailadressen | 1.319 | 9,8% |
25 e-mailadressen | 336 | 2,5% |
50 e-mailadressen | 484 | 3,6% |
Totaal aantal respondenten: 13.509
2023
Aantal e-mailadressen | Aantal respondenten | Percentage |
---|---|---|
1 e-mailadres | 1.906 | 42,5% |
5 e-mailadressen | 1.785 | 39,8% |
15 e-mailadressen | 497 | 11,1% |
25 e-mailadressen | 147 | 3,3% |
50 e-mailadressen | 152 | 3,4% |
Totaal aantal respondenten: 4.487
Wat is het maandelijkse budget?
De vraag “wat is het maandelijkse budget” kan in de keuzehulp natuurlijk niet ontbreken. Geld speelt vaak een belangrijke – en soms zelf doorslaggevende – rol bij het kiezen van hosting.
2021
Maandelijks budget | Aantal respondenten | Percentage |
---|---|---|
5 euro | 5.935 | 36,7% |
10 euro | 2.761 | 17,1% |
15 euro | 958 | 5,9% |
20 euro | 424 | 2,6% |
25 euro | 446 | 2,8% |
Geen budget | 5.641 | 34,9% |
Totaal aantal respondenten: 16.165
2022
Maandelijks budget | Aantal respondenten | Percentage |
---|---|---|
5 euro | 5.041 | 37,3% |
10 euro | 2.389 | 17,7% |
15 euro | 727 | 5,4% |
20 euro | 311 | 2,3% |
25 euro | 410 | 3% |
Geen budget | 4.631 | 34,3% |
Totaal aantal respondenten: 13.509
2023
Maandelijks budget | Aantal respondenten | Percentage |
---|---|---|
5 euro | 1.636 | 36,5% |
10 euro | 759 | 16,9% |
15 euro | 229 | 5,1% |
20 euro | 122 | 2,7% |
25 euro | 143 | 3,2% |
Geen budget | 1.598 | 35,6% |
Totaal aantal respondenten: 4.487
Zoveel mensen, zoveel wensen
Wanneer we de cijfers van de drie jaren met elkaar vergelijken, wordt de betrouwbaarheid van de resultaten bevestigd. De diverse percentages zijn over het algemeen gelijk gebleven en tonen een goede doorsnee van de hostingmarkt. De hieronder genoemde (kleine) variaties zijn verwaarloosbaar:
- Aantal websites varieert maximaal 1,4%
- Aantal gewenste e-mailadressen varieert maximaal 3,3%
- Het aantal verwachte maandelijkse bezoekers varieert maximaal 3,4%
- Het beschikbare budget varieert maximaal 1,3%
In de afgelopen jaren is het aantal ‘grootverbruikers’ iets afgenomen. Dat betekent dat er minder mensen zijn geweest die op zoek waren naar hosting voor 20+ websites, 50+ e-mailadressen en meer dan 5000 maandelijkse bezoekers.
In eerste instantie lijkt het een goede keuze om te richten op een instappakket voor beginnende ondernemers. Dit komt vooral door het toenemende aantal ondernemers in Nederland. Hier komen we verderop nog even op terug.
Zoveel mensen, zoveel wensen. Het kan voor hosting providers verleidelijk zijn om zoveel mogelijk mensen te bedienen. Voorzien in alle pakketten en alle behoeften lijkt echter niet rendabel. Door concreter te kiezen voor een bepaalde doelgroep, vergroot een hosting provider de zichtbaarheid en de vindbaarheid en daarmee ook de kans op een grotere omzet. Maar welke doelgroepen zijn dan het meest rendabel? Door de data uit het onderzoek te analyseren, konden we duidelijke doelgroepen definiëren die voor hosting providers interessante kansen bieden.
Dit zijn dé doelgroepen voor hosting providers
Bij het bestuderen van de onderzoeksdata ontdekten we dat minimaal 80% van de respondenten behoefte heeft aan 1 tot 5 websites en 1 tot 5 e-mailadressen. Deze grote groep verwacht gemiddeld 0-1.000 maandelijkse bezoekers op zijn website en wil aan hosting maandelijks € 0 – € 10 uitgeven. Door je op deze doelgroep te richten, vang je dus het grootste deel van de markt af. Dat klinkt aantrekkelijk. Maar ook in deze groep – ogenschijnlijk gelijke – ondernemers, zitten nuances. Bovendien is een kleinere doelgroep niet per definitie minder lucratief. Op basis van alle antwoorden van onze respondenten creëerden wij daarom de 3 belangrijkste klantprofielen waar hosting providers zich op kunnen richten:
- Klantprofiel 1: Voor een dubbeltje op de eerste rij
- Klantprofiel 2: Waardegericht low budget
- Klantprofiel 3: High-end professional
Klantprofiel 1: Voor een dubbeltje op de eerste rij
Klantprofiel 1 is de startende of kleine ondernemer of hobbyist. Hij is op zoek naar simpele, gebruiksvriendelijke hosting. Een instap pakket is voor deze doelgroep perfect: minimale functionaliteiten en geen overbodige kosten (liefst gratis).
De belangrijkste kenmerken voor klantprofiel 1 zijn:
- 1 website nodig (71% van de respondenten)
- 1 a 2 e-mailadressen nodig (42% of meer van de respondenten)
- Maximaal 100 bezoekers per maand (58,4% van de respondenten)
- 0-5 euro maandelijks budget (72% van de respondenten)
Klantprofiel 2: Waardegericht low budget
Voor een ondernemer met klantprofiel 2 is goede hosting een noodzakelijk kwaad. Hij houdt van kwaliteit en oriënteert zich goed voor hij een keuze maakt en zoekt hosting met goede help-functie en/of klantenservice. Als het om zijn website gaat, is het motto: “Het moet wel werken, mijn business is ervan afhankelijk”.
De belangrijkste kenmerken voor klantprofiel 2 zijn:
- Tot 5 websites nodig (22,5% van de respondenten)
- Mogelijkheid tot 5 e-mailadressen (39,8% of meer van de respondenten)
- 100-1.000 bezoekers per maand (30% van de respondenten)
- Maximaal 10 euro maandelijks budget (17-25% van de respondenten)
Klantprofiel 3: High-end professional
Klantprofiel 3 is de high-end professional: Een gevestigd bedrijf met minimaal 25 medewerkers. Kwaliteit en veiligheid zijn voor deze ondernemer belangrijk. Daarnaast zoekt klantprofiel 3 veelal naar hosting met een ruim aanbod aan functionaliteiten en een goede helpdesk.
Deze doelgroep is een stuk kleiner dan de andere twee, maar kan voor een aanzienlijke omzet zorgen wanneer een hosting provider de juiste diensten aanbiedt. Hij is bovendien minder snel geneigd om over te stappen en laat zich niet snel verleiden door iets goedkopere hosting van de concurrent. Investeer je in het binnenhalen van high-end professionals, dan is dat dus een lange termijn investering.
De belangrijkste kenmerken voor klantprofiel 3 zijn:
- Minimaal 15-20 websites nodig (2,7% van de respondenten)
- Minimaal 50 e-mailadressen (3,4% of meer van de respondenten)
- 1000-10.000 maandelijkse bezoekers (4,1% van de respondenten)
- 25 euro maandelijks budget (3,2% van de respondenten)
Ondernemerschap neemt een vlucht
Ondernemen is populair. Of het nu gaat om jonge mensen die al vroeg hun eigen bedrijf starten of doorgewinterde werknemers die hun carriere als zzp-er willen voortzetten, de afgelopen jaren zagen de KVK en het CBS een stijgende lijn in het aantal ondernemers. In de coronaperiode zagen we massaal in dat veel beroepen prima op afstand kunnen worden uitgevoerd. Ook die rollen worden nu steeds vaker door zelfstandig ondernemers uitgevoerd. Bovendien is het starten met een (online) bedrijf vaak relatief eenvoudig en groots investeren is hier in de meeste gevallen (nog) niet nodig. Ook dat stimuleert mensen om als ondernemer aan de slag te gaan. Als we kijken naar de KVK cijfers van het eerste kwartaal van 2023 wordt al snel duidelijk dat de stijgende lijn zich voorlopig nog voortzet. Dat het aantal bedrijven stijgt, wordt ook bevestigd door de cijfers van het CBS. Daar liggen dus volop kansen voor hosting providers!
Wat hebben hosting providers te maken met startende ondernemers? Alles! Want om van deze nieuwe bedrijven een succes te maken, is online zichtbaarheid van levensbelang. Sociale media, nieuwsbrieven, video’s en natuurlijk een eigen website. Alles om digitaal zichtbaar te zijn en (potentiële) klanten aan te trekken.
Ondersteun de digitale zichtbaarheid van je klant
Bij het samenstellen van de profielen, keken we naar de data uit het onderzoek. Daarbij benoemden we een aantal belangrijke elementen uit een hostingpakket. Zaken als opslagruimte, bandbreedte, de snelheid van de website en een goede helpdesk kosten geld. Bij het samenstellen van een geschikt hostingpakket zoek je daarom naar de beste balans tussen aanbod en prijs. De ene hosting provider kan een pakket nog goedkoper aanbieden dan de ander en de klant krijgt het idee dat prijs de bepalende factor is bij het kiezen van goede hosting.
Door je hostingpakketten zo goed mogelijk op de doelgroep af te stemmen, overtuig je hen ervan dat jij de beste hosting provider bent om hen in hun behoefte te voorzien. En dat hoeft jou helemaal niet veel extra te kosten. Ondersteun de digitale zichtbaarheid van je klant en biedt meerwaarde door middel van waardevolle extra’s, zoals:
- Goede SEO
- Privacy bescherming
- Voldoende ruimte voor video content (videomarketing wordt steeds belangrijker!)
- 1-klik installatie van populaire CMS
- Gebruiksvriendelijkheid
- Korte laadtijden
- Back-ups
- Verhuisservice
- Koppeling met social media
- Flexibele mailspace
- Automatische updates
- Mobile ready
Houd bij het samenstellen van hostingpakketten altijd het gekozen klantprofiel in gedachte. Waar heeft hij behoefte aan? Hoe kan ik hem nét dat beetje extra bieden? Als hosting provider weet je als geen ander wat de mogelijkheden zijn en waar een ondernemer baat bij heeft tijdens het opbouwen van zijn online zichtbaarheid. Maak gebruik van die kennis, kies een doelgroep, analyseer je meest verkochte pakketten en begin met finetunen tot je zeker weet dat jij het beste pakket te bieden hebt dat de doelgroep zich kan wensen.
Conclusie
Wereldwijd wordt steeds meer gebruikgemaakt van het internet. Het is dan ook niet meer dan logisch dat ondernemers meer en meer inzetten op online zichtbaarheid. Van hobbyisten en startende zzp-ers tot doorgewinterde ondernemers, iedereen wil online vindbaar zijn. Voor hosting providers biedt dit enorm veel kansen. Tenminste, als je goed inspeelt op de behoefte van de doelgroep. Bied jij als hosting provider bijvoorbeeld WordPress hosting aan die betaalbaar is voor een startende zzp-er?
Door bezoekers van Hostingvergelijker.nl enkele vragen te stellen, konden wij al heel veel ondernemers helpen bij het kiezen van goede hosting. De antwoorden die bij de keuzehulp werden gegeven, leveren echter ook voor hosting providers interessante data op. Want wat willen (potentiële) klanten nu eigenlijk? En welke doelgroep is het meest lucratief?
Op basis van alle antwoorden die respondenten in 2021, 2022 en het eerste kwartaal van 2023 gaven, stelden wij drie interessante doelgroepen samen. Deze klantprofielen kunnen de basis zijn voor jouw aanbod. Door je te richten op een specifieke doelgroep en je hostingpakketten daarop toe te spitsen, maak je je aanbod aantrekkelijker en vergroot je je omzet. Ook als je besluit om je te richten op meerdere doelgroepen, is het goed om te weten wat hun kenmerken zijn. Zo kun je zorgen dat niet alleen je aanbod, maar ook je marketing en communicatie daar perfect op aansluiten.
Cijfers van het CBS en de KVK tonen aan dat er groei is in het aantal ondernemers. Deze groei zie je als hosting provider terug in je klantenbestand. Nieuwe ondernemers willen immers hosting, een website en een e-mailadres. Maak het perfecte aanbod voor de starter die voor een dubbeltje op de eerste rij wil, kom tegemoet aan de ondernemer die kwaliteit hoog in het vaandel heeft of help high-end grootverbruikers om al hun websites succesvol de lucht in te houden. Concurreer daarbij niet alleen op prijs, maar ook op meerwaarde die je (redelijk voordelig) kunt bieden om nog beter aan te sluiten bij de wensen van je doelgroep, zoals voldoende ruimte voor video content, snelle laadtijd en privacybescherming. Ga naast de klant staan en deel zijn behoefte om online zichtbaar te zijn, samen komen jullie vooruit!
Bronnen:
- https://numrush.nl/nederland-telt-steeds-meer-startende-ondernemers/
- https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2023/06/aantal-bedrijven-blijft-toenemen#:~:text=Het%20aantal%20bedrijven%20met%202,2022%20kleiner%20dan%20in%202021.
- https://www.kvk.nl/pers/groei-ondernemingen-zet-gestaag-door-cultuursector-in-de-lift/
- https://zichtbaar24.nl/5-online-marketing-trends-in-2022/