Zakelijke e-mail aanmaken voor een professionele uitstraling

Ga je voor jezelf beginnen of ben je al voor jezelf begonnen en je wilt een zakelijke e-mail aanmaken dan ben je hier aan het juiste adres. Een zakelijke e-mail zorgt voor een professionele uitstraling richting nieuwe en bestaande klanten. Met een Gmail of Hotmail adres kun je niet meer aankomen en dat komt ook niet professioneel over bij klanten. Wij vertellen je graag meer over wat een zakelijk e-mailadres nu exact inhoudt, wat de mogelijkheden zijn en wat de grootste verschillen zijn tussen de verschillende mogelijkheden.

Ons advies

Ben je al bekend met de do’s en dont’s van het zakelijk e-mailen en je wilt snel en praktisch advies over waar je het beste deze dienst kunt afnemen?

  • Wil je graag een bedrijfsmail aanmaken in combinatie met webhosting voor je website dan is Cloud86 een uitstekende partij. Hier kun je gemakkelijk enkele mailboxen aanmaken en als startende ondernemer mee aan de slag.
  • Ben je een wat groter bedrijf of je hebt flinke ambities om te groeien en e-mail is de backbone van je organisatie dan is het raadzaam om eens te kijken naar Google Workspace.

Wat is een zakelijke e-mail en wat heb ik hier voor nodig?

Je bent vast wel bekend met Gmail, Hotmail en Live. Dit zijn grote partijen die gratis e-mail aanbieden met een eigen extensie, @gmail.com, @hotmail.com en @live.com. Werkt prima maar dit is meer voor privé gebruik en zakelijk komt dit niet professioneel over.

Eigen domeinnaam

Voor het aanmaken van een bedrijfsmail heb je een domeinnaam nodig. Waarschijnlijk heb je al nagedacht over een bedrijfsnaam en wellicht over een website. Een domeinnaam is tegenwoordig erg belangrijk en ook als je een zakelijk e-mailadres wilt gebruiken om vanaf te mailen. Heb je nog geen domeinnaam of wil je controleren of hij nog beschikbaar is? Wij hebben een hele lange lijst met hosting providers die het registreren van domeinnamen aanbieden en die je met elkaar kunt vergelijken.

Domeinnaam registreren vergelijken

Wij gebruiken bijvoorbeeld ook een zakelijk e-mailadres, info@hostingvergelijker.nl om vanaf te e-mailen. De voordelen van een eigen domeinnaam om vanaf te mailen zijn:

  • Professionaliteit, je komt veel serieuzer over bij potentiële en bestaande klanten
  • “Je merk promoten”, je domeinnaam is ook vaak je merk en als je hiermee e-mailt zal die je naamsbekendheid versterken.
  • Betrouwbaarheid, met een e-mailadres wat je bedrijfsnaam bevat kom je als betrouwbaar over

Wat heb ik nodig om te mailen met mijn domeinnaam?

In principe zijn er maar twee manieren om te mailen met een eigen domeinnaam.

Via een hosting provider

Het opzetten van een zakelijk mailadres is het goedkoopst en vaak het snelst geregeld via een hosting provider. Het is helemaal goedkoper als je ook nog een website hebt of wilt laten ontwikkelen, dan kun je de zakelijk mail combineren in je hosting pakket. Veel hosting providers bieden webhosting waarbij je ook direct gebruik kunt maken van e-mail, super handig toch?

Via een partij zoals Google of Microsoft

Je kunt er ook voor kiezen om je zakelijke mail onder te brengen bij een partij als Google of Microsoft. Bij Google praten we dan over Google Workspace en bij Microsoft over Microsoft 365. Deze diensten zijn vaak wel duurder dan het regelen van je zakelijke e-mail bij een hosting provider. Je betaald vaak per e-mailaccount en dat kan als je meerdere adressen wilt gebruiken dan al snel oplopen naar een paar tientjes per maand.

Vind je het lastig om een keuze te maken? Dat is begrijpelijk en we willen je graag helpen bij het maken van een weloverwogen keuze. Daarom gaan we beide manier verder uitwerken. In twee korte handleidingen laten zien hoe je een zakelijke e-mail aanmaakt en behandelen we ook wat voor- en nadelen.

Zakelijk e-mail aanmaken via een hosting provider

Bij een hosting provider heb je (niet altijd) vaak 3 mogelijkheden. Als je geen website hebt of wilt dan heb je geen hosting nodig en kun je soms ook voor e-mail hosting kiezen als alternatief. Heb je wel een website en dus webhosting nodig dan kun je het combineren in een webhosting pakket. Als laatste bieden sommige hosting providers een dienst aan als Google WorkSpace of Microsoft 365. Dan hoef je dit niet direct bij Google of Microsoft aan te schaffen. Hou er wel rekening mee dat het dan iets duurder is om dat hosting providers dan een marge pakken.

We laten nu zien hoe het in zijn werk gaat als je kiest voor een zakelijke e-mailadres via je hosting provider (webhosting pakket of e-mail hosting pakket).

Zakelijk e-mailadres in Plesk aanmaken

In dit voorbeeld gebruiken we Plesk, dit is een veel gebruikt control panel en erg gemakkelijk in beheer. Cloud86 gebruikt bijvoorbeeld ook Plesk en hiermee kun je zelf erg eenvoudig e-mailadressen aanmaken.

Als je bent ingelogd op Plesk dan heb je aan de linkerzijde een menu waar je kunt navigeren. Het spreekt redelijk voor zich maar als je op “Mail” klikt dan kom je bij de instellingen uit waar je alles voor je e-mail kunt regelen en instellen.

Zakelijk e-mail aanmaken

Het aanmaken van een nieuw e-mailadres is net zo eenvoudig, klik op “Create Email Address” en vervolgens komen we op de pagina waar we een e-mailadres kunnen aanmaken. We houden het voor nu even bij de wat eenvoudigere instellingen, de rest heb je waarschijnlijk nooit nodig.

Vul een naam in voor het e-mailadres. Dit kan van alles zijn en als je hem zakelijk inzet kun je bijvoorbeeld ook een los e-mailadres willen voor je administratie, dan kun je hier “administratie” invullen. Ik heb in dit voorbeeld even gekozen voor mijn eigen naam.

Vervolgens kies je een wachtwoord wat goed te onthouden is maar voor andere onmogelijk om te raden. Let ook op de indicator aan de rechterkant die aangeeft of het een sterk wachtwoord is of niet.

Heb je alles netjes ingevuld dan kun je op “OK” klikken en je e-mailadres is aangemaakt.

Bedrijfsmail aanmaken

Dit was het? Ja, dit was het. Nu kun je in principe al aan de slag en gebruik maken van je e-mail. De meeste hosting providers zorgen vaak dat alles al netjes is ingesteld en je kunt dan al gebruik maken van je webmail. Hier kun je komen door in het hoofdmenu te klikken op het wereldbolletje te klikken met een enveloppe erbij.

Webmail openen Plesk

Je komt nu in de omgeving waar je vanuit kunt mailen. De “webmail” van de meeste hosting providers werkt prima.

Zakelijke webmail Roundcube Plesk

Je kunt er later ook altijd nog voor kiezen om je e-mail in te laden bij bijvoorbeeld Outlook of Thunderbird als je dit fijner vind. Hier hebben ze vaak handleidingen voor en mocht je er onverhoopt niet uitkomen dan kun je altijd even vragen of ze je willen helpen.

Voordelen van zakelijke e-mail bij je hosting provider

  • Een stuk goedkoper dan bijvoorbeeld Google Workspace of Microsoft 365
  • Erg gemakkelijk om meerdere e-mailadressen aan te maken
  • Handig te combineren met webhosting als je ook een website nodig hebt
  • Via een webbrowser ook gemakkelijk te bereiken en te gebruiken
  • Snel schakelen bij onverhoopte problemen met je Nederlandse hosting provider

Nadelen van zakelijke e-mail bij je hosting provider

  • Minder extra functionaliteiten dan bij Google Workspace of Microsoft 365
  • Minder veilig dan zakelijke e-mail bij Google of Microsoft
  • Opslag capaciteit is soms beperkt en of afhankelijk van je webhosting pakket

Overtuigd van zakelijke e-mail via een hosting provider?

Cloud86 is een uitstekende partij die je hierbij kan helpen.

  • Winnaar van de Webhosting snelheidstest
  • Uitstekend beoordeeld op meerdere platformen
  • Telefonische klantenservice
  • Experts die weten waar ze over praten
€1,95per maand
43% korting op zakelijke e-mail bij Cloud86
Cloud86 LiteSpeed webserver

Zakelijk e-mail regelen via je Google Workspace

Voor het aanmaken en aanschaffen van Google Workspace is niet echt een uitgebreide handleiding nodig.

Google Wordspace zakelijk e-mail
  1. Je kunt een pakket kiezen op de website van Google Workspace. Vervolgens maak je een account aan. Heb je meerdere personen in je organisatie waarvoor je dit wilt inrichten dan maak je per persoon een eigen account aan.
  2. Om daadwerkelijk gebruik te kunnen maken van Google Workspace moet je het gekozen domeinnaam koppelen aan de dienst van Google. Dit doe je doormiddel van het instellen van MX-records op je domein. Dit klikt misschien heel erg ingewikkeld maar via onderstaande video krijg je netjes uitleg en je kunt ook altijd nog deze handleiding van Google
  3. Heb je bovenstaande stappen goed doorlopen dan kun je nu gebruik maken van zakelijke Gmail van Google.

Voordelen van zakelijke e-mail via Google Workspace

  • Erg gemakkelijk om meerdere e-mailadressen aan te maken
  • 30 GB aan opslagcapaciteit per gebruiker
  • Toegang tot allerlei andere Google diensten als Google Drive, Google Meet en Google Calendar
  • Gemakkelijk in gebruik met mobiele apps, desktop en tablets
  • Ontzettend goede beveiliging en spamfilters
  • Met meer dan 5 miljoen betalende klanten is Google Workspace erg betrouwbaar

Nadelen van zakelijke e-mail via Google Workspace

  • Bij Google Workspace betaal je €5,75 per maand per gebruiker. Kosten kunnen dus aardig oplopen wanneer je veel mensen in dienst hebt
  • Niet te combineren met een webhosting pakket, je betaald dus los voor je webhosting en los voor je e-mail.

Wanneer zakelijke e-mail bij hosting provider en wanneer bij Google?

Iedereen die een eigen bedrijf start heeft uiteindelijk een zakelijk e-mailadres nodig. Misschien kun je in de beginfase nog mailen met een Gmail adres maar als je professioneel over wilt komen dan is een zakelijk e-mailadres wel een must. We hebben nu verschillende mogelijkheden behandeld en waar doe je nu goed aan? Dit is helemaal afhankelijk van je situatie en ook je toekomstvisie.

Zakelijke e-mail bij hosting provider

Zakelijke e-mail bij Cloud86

Gebruik je e-mail niet ontzettend vaak, ben je ZZP’er of maar met een kleine club dan is een zakelijk e-mailadres bij een hosting provider mee dan voldoende. Je bespaard hiermee een hoop geld en het functioneert meer dan prima.

€1,95per maand
43% korting op zakelijke e-mail bij Cloud86
Cloud86 LiteSpeed webserver

Zakelijke e-mail bij Google

Zakelijke e-mail met Google Workspace

Ben je startend ondernemer (of al even bezig) en je hebt (of verwacht) heel veel medewerkers die dagelijks tientallen mails verwerken? Dan is Google Workspace een veiliger en gemakkelijker alternatief. Qua kosten is het wel een stuk duurder maar als het een belangrijk instrument is binnen je organisatie wat veel gebruikt wordt dan is dit het geld meer dan waard.

€5,75per maand
Google Workspace nu gratis proberen
Google Workspace zakelijke e-mail

Veelgestelde vragen over zakelijke e-mail

Hoe maak ik een zakelijk e-mailadres?

  • De meest goedkope manier is om het via je hosting provider te regelen
  • Via bedrijven als Microsoft of Google kun je ook een professioneel zakelijk e-mailadres aanmaken

Wat heb ik nodig voor een zakelijk e-mailadres?

Allereerst heb je een domeinnaam nodig zodat je deze kunt koppelen aan je zakelijke e-mailadres. Daarna heb je een partij nodig die software aanbiedt waarmee je kunt e-mailen. Dit kan via een hosting provider of grotere partij als Google of Microsoft.

Waarom moet ik een zakelijk e-mailadres aanmaken?

Als ondernemer wil je graag serieus genomen worden. Wanneer je nog mails verstuurd vanuit @gmail.com of @hotmail.com adressen dan is de kans groot dat potentiële klanten je niet erg serieus nemen. Een e-mailadres met je bedrijfsnaam komt vele malen professioneler over. Wil je dus serieus aan de slag als ondernemer dan is een zakelijk e-mailadres een must.

over de auteur Joep van Dongen

Mijn naam is Joep van Dongen en ik ben al sinds 2013 actief in de wereld van webhosting en websites. Op Hostingvergelijker.nl deel ik praktische adviezen over onder andere webhosting, het maken van een eigen websites en andere gerelateerde onderwerpen.

meer over Joep van Dongen