Ons team staat voor u klaar
Hostingprovider: Cloud86
Ga je voor jezelf beginnen of ben je al voor jezelf begonnen en je wilt een zakelijke e-mail aanmaken dan ben je hier aan het juiste adres. Een zakelijke e-mail zorgt voor een professionele uitstraling richting nieuwe en bestaande klanten. Met een Gmail of Hotmail adres kun je niet meer aankomen en dat komt ook niet professioneel over bij klanten. Wij vertellen je graag meer over wat een zakelijk e-mailadres nu exact inhoudt, wat de mogelijkheden zijn en wat de grootste verschillen zijn tussen de verschillende mogelijkheden.
Ben je al bekend met de do’s en dont’s van het zakelijk e-mailen en je wilt snel en praktisch advies over waar je het beste deze dienst kunt afnemen?
Je bent vast wel bekend met Gmail, Hotmail en Live. Dit zijn grote partijen die gratis e-mail aanbieden met een eigen extensie, @gmail.com, @hotmail.com en @live.com. Werkt prima maar dit is meer voor privé gebruik en zakelijk komt dit niet professioneel over.
Voor het aanmaken van een bedrijfsmail heb je een domeinnaam nodig. Waarschijnlijk heb je al nagedacht over een bedrijfsnaam en wellicht over een website. Een domeinnaam is tegenwoordig erg belangrijk en ook als je een zakelijk e-mailadres wilt gebruiken om vanaf te mailen. Heb je nog geen domeinnaam of wil je controleren of hij nog beschikbaar is? Wij hebben een hele lange lijst met hosting providers die het registreren van domeinnamen aanbieden en die je met elkaar kunt vergelijken.
Domeinnaam registreren vergelijken
Wij gebruiken bijvoorbeeld ook een zakelijk e-mailadres, info@hostingvergelijker.nl om vanaf te e-mailen. De voordelen van een eigen domeinnaam om vanaf te mailen zijn:
In principe zijn er maar twee manieren om te mailen met een eigen domeinnaam.
Het opzetten van een zakelijk mailadres is het goedkoopst en vaak het snelst geregeld via een hosting provider. Het is helemaal goedkoper als je ook nog een website hebt of wilt laten ontwikkelen, dan kun je de zakelijk mail combineren in je hosting pakket. Veel hosting providers bieden webhosting waarbij je ook direct gebruik kunt maken van e-mail, super handig toch?
Je kunt er ook voor kiezen om je zakelijke mail onder te brengen bij een partij als Google of Microsoft. Bij Google praten we dan over Google Workspace en bij Microsoft over Microsoft 365. Deze diensten zijn vaak wel duurder dan het regelen van je zakelijke e-mail bij een hosting provider. Je betaald vaak per e-mailaccount en dat kan als je meerdere adressen wilt gebruiken dan al snel oplopen naar een paar tientjes per maand.
Vind je het lastig om een keuze te maken? Dat is begrijpelijk en we willen je graag helpen bij het maken van een weloverwogen keuze. Daarom gaan we beide manier verder uitwerken. In twee korte handleidingen laten zien hoe je een zakelijke e-mail aanmaakt en behandelen we ook wat voor- en nadelen.
Bij een hosting provider heb je (niet altijd) vaak 3 mogelijkheden. Als je geen website hebt of wilt dan heb je geen hosting nodig en kun je soms ook voor e-mail hosting kiezen als alternatief. Heb je wel een website en dus webhosting nodig dan kun je het combineren in een webhosting pakket. Als laatste bieden sommige hosting providers een dienst aan als Google WorkSpace of Microsoft 365. Dan hoef je dit niet direct bij Google of Microsoft aan te schaffen. Hou er wel rekening mee dat het dan iets duurder is om dat hosting providers dan een marge pakken.
We laten nu zien hoe het in zijn werk gaat als je kiest voor een zakelijke e-mailadres via je hosting provider (webhosting pakket of e-mail hosting pakket).
In dit voorbeeld gebruiken we Plesk, dit is een veel gebruikt control panel en erg gemakkelijk in beheer. Cloud86 gebruikt bijvoorbeeld ook Plesk en hiermee kun je zelf erg eenvoudig e-mailadressen aanmaken.
Als je bent ingelogd op Plesk dan heb je aan de linkerzijde een menu waar je kunt navigeren. Het spreekt redelijk voor zich maar als je op “Mail” klikt dan kom je bij de instellingen uit waar je alles voor je e-mail kunt regelen en instellen.
Het aanmaken van een nieuw e-mailadres is net zo eenvoudig, klik op “Create Email Address” en vervolgens komen we op de pagina waar we een e-mailadres kunnen aanmaken. We houden het voor nu even bij de wat eenvoudigere instellingen, de rest heb je waarschijnlijk nooit nodig.
Vul een naam in voor het e-mailadres. Dit kan van alles zijn en als je hem zakelijk inzet kun je bijvoorbeeld ook een los e-mailadres willen voor je administratie, dan kun je hier “administratie” invullen. Ik heb in dit voorbeeld even gekozen voor mijn eigen naam.
Vervolgens kies je een wachtwoord wat goed te onthouden is maar voor andere onmogelijk om te raden. Let ook op de indicator aan de rechterkant die aangeeft of het een sterk wachtwoord is of niet.
Heb je alles netjes ingevuld dan kun je op “OK” klikken en je e-mailadres is aangemaakt.
Dit was het? Ja, dit was het. Nu kun je in principe al aan de slag en gebruik maken van je e-mail. De meeste hosting providers zorgen vaak dat alles al netjes is ingesteld en je kunt dan al gebruik maken van je webmail. Hier kun je komen door in het hoofdmenu te klikken op het wereldbolletje te klikken met een enveloppe erbij.
Je komt nu in de omgeving waar je vanuit kunt mailen. De “webmail” van de meeste hosting providers werkt prima.
Je kunt er later ook altijd nog voor kiezen om je e-mail in te laden bij bijvoorbeeld Outlook of Thunderbird als je dit fijner vind. Hier hebben ze vaak handleidingen voor en mocht je er onverhoopt niet uitkomen dan kun je altijd even vragen of ze je willen helpen.
Cloud86 is een uitstekende partij die je hierbij kan helpen.
Voor het aanmaken en aanschaffen van Google Workspace is niet echt een uitgebreide handleiding nodig.
Iedereen die een eigen bedrijf start heeft uiteindelijk een zakelijk e-mailadres nodig. Misschien kun je in de beginfase nog mailen met een Gmail adres maar als je professioneel over wilt komen dan is een zakelijk e-mailadres wel een must. We hebben nu verschillende mogelijkheden behandeld en waar doe je nu goed aan? Dit is helemaal afhankelijk van je situatie en ook je toekomstvisie.
Gebruik je e-mail niet ontzettend vaak, ben je ZZP’er of maar met een kleine club dan is een zakelijk e-mailadres bij een hosting provider mee dan voldoende. Je bespaard hiermee een hoop geld en het functioneert meer dan prima.
Ben je startend ondernemer (of al even bezig) en je hebt (of verwacht) heel veel medewerkers die dagelijks tientallen mails verwerken? Dan is Google Workspace een veiliger en gemakkelijker alternatief. Qua kosten is het wel een stuk duurder maar als het een belangrijk instrument is binnen je organisatie wat veel gebruikt wordt dan is dit het geld meer dan waard.
Allereerst heb je een domeinnaam nodig zodat je deze kunt koppelen aan je zakelijke e-mailadres. Daarna heb je een partij nodig die software aanbiedt waarmee je kunt e-mailen. Dit kan via een hosting provider of grotere partij als Google of Microsoft.
Als ondernemer wil je graag serieus genomen worden. Wanneer je nog mails verstuurd vanuit @gmail.com of @hotmail.com adressen dan is de kans groot dat potentiële klanten je niet erg serieus nemen. Een e-mailadres met je bedrijfsnaam komt vele malen professioneler over. Wil je dus serieus aan de slag als ondernemer dan is een zakelijk e-mailadres een must.
Mijn naam is Joep van Dongen en ik ben al sinds 2013 actief in de wereld van webhosting en websites. Op Hostingvergelijker.nl deel ik praktische adviezen over onder andere webhosting, het maken van een eigen websites en andere gerelateerde onderwerpen.
meer over Joep van Dongen